Articles and Chapters

Gruber, H. (2018). Debating or displaying political position? MPs reactive statements during the "inaugural debates" in the Austrian parliament. To appear in: Pragmatics and Society.

Gruber, H. (2018). Genres of political communication in Web 2.0. In R. Wodak, & B. Forchtner (Hrsg.), The Routledge Handbook of Language and Politics (S. 412-426). Routledge.

Gruber, H. (2017): Quoting and Retweeting as Communicative Practices in Computer Mediated Discourse. Discourse, Context & Media 20, pp. 1-9 DOI: 10.1016/j.dcm.2017.06.005.

Gruber, H. (2016). Das Signalisieren von Kohärenzstrukturen in deutschsprachigen wissenschaftlichen Texten. Linguistik online, 76(2), 17-42. DOI: 10.13092/lo.76.2812

Gruber, H. (2016). Einleitung. Linguistik online, 76(2), 3-15. DOI: 10.13092/lo.76.2811

Gruber, H., & Huemer, B. (2016). Studentisches Schreiben erforschen und lehren: Grundlagenforschung und ihre Umsetzung in ein Kursprogramm. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 11(2), 81-101.

Gruber, H. (2016). Countryreport: Austria. in O. Kruse, M. Chitez, B. Rodriguez, & M. Castello (Hrsg.), Exploring European Writing Cultures: Country Reports on Genres, Writing Practices and Languages Used in European Higher Education (S. 24-35). Working Papers in Applied Linguistics.

Gruber, H. (2015). Policy-oriented argumentation or ironic evaluation: A study of verbal quoting and positioning in Austrian politicians’ parliamentary debate contributions. Discourse Studies: an interdisciplinary journal for the study of text and talk, 17(6), 682-702. DOI: 10.1177/1461445615602377

Gruber, H. (2015). Formen und rhetorisch-argumentative Bezugnahmen auf vorherige Äußerungen in den Debattenbeiträgen österreichischer Parlamentsabgeordneter. in Argumenta: Festschrift für Manfred Kienpointner zum 60. Geburtstag (S. 125-139). Praesens Verlag.

Gruber, H. (2015). Intertextual references in Austrian parliamentary debates: Between evaluation and argumentation. in E. Weizman, & A. Fetzer (Hrsg.), Follow-ups in Political Discourse: Explorations across contexts and discourse domains (S. 25-57). John Benjamins.

Wetschanow, K., Huemer, B., & Gruber, H. (2014). Die "Vorwissenschaftliche Arbeit" - Annäherung an eine Textsorte. Informationen zur Deutschdidaktik: Zeitschrift für den Deutschunterricht in Wissenschaft und Schule, 4, 24-35.

Redeker, G., & Gruber, H. (2014). Introduction: The Pragmatics of Discourse Coherence. in The Pragmatics of Discourse Coherence (S. 1-23). John Benjamins Publishing Company.

Gruber, H. (2014). Signalling coherence in Austrian students' seminar papers: Macro- and micro-structural cues. in H. Gruber, & G. Redeker (Hrsg.), The Pragmatics of Discourse Coherence: Theories and Applications (S. 267-292). John Benjamins Publishing Company.

Rheindorf, M., Huemer, B., & Gruber, H. (2014). Writing a.i.d. – Ein neuer Ansatz für die Schreibforschung und ihre Didaktisierung. in U. Doleschal (Hrsg.), Wissenschaftliches Schreiben: Writing Across the Curriculum (S. 255-274). Wien: LIT Verlag.

Gruber, H. (2013). Das universitäre Schreiben Studierender. Grundlagenforschung und ihre Umsetzung in einem Kursprogramm. in P. Katelhön, M. Costa, M-A. de Libero & L Cinato (Hrsg), Mit Deutsch in den Beruf: Berufsbezogener Deutschunterricht an den Universitäten (S. 174-193). Praesens Verlag.

Gruber, H. (2013). Genres in political discourse: the case of the “inaugural speech” of Austrian chancellors. in P. Cap, & U. Okulska (Hrsg.), Analyzing Genre in Political Communication: Theory and Practice (Band 50, S. 29-71). (Discourse Approaches to Politics, Society and Culture; Band 50). John Benjamins Publishing Company. DOI: 10.1075/dapsac.50

Gruber, H. (2013). The Pragmatics of Listserv Communication. In S. Herring, D. Stein & T. Virtanen (Hrsg), Handbook of Pragmatics: The Pragmatics of Computer-Mediated Communication (S. 47-74). Walter de Gruyter. DOI: 10.1515/9783110214468.55

Gruber, H. (2013). Wissenschaftskulturen und studentisches Schreiben: Die Ergebnisse einer diskursanalytischen Studie. in B. Hans-Bianchi, C. Miglio, D. Pirazzini, I. Vogt, & L. Zenobi (Hrsg.), Fremdes wahrnehmen, aufnehmen, annehmen: Studien zur deutschen Sprache und Kultur in Kontaktsituationen (Band 109, S. 323-343). (Bonner Romanistische Arbeiten; Band 109). Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien: Peter Lang Internationaler Verlag der Wissenschaften.

Huemer, B., Rheindorf, M., & Gruber, H. (2013). "Writing a.i.D." - Ein neuer Ansatz für die Schreibforschung und ihre Didaktisierung. in U. Doleschal, C. Mertlitsch, M. Rheindorf, & K. Wetschanow (Hrsg.), Writing across the Curriculum at Work: Theorie, Praxis und Analyse (S. 15-39). Wien: LIT Verlag.

Gruber, H. (2012). Establishing intertextual references in Austrian parliamentary debates. A pilot study. In A. Fetzer, E. Weizman & E. Reber (Hrsg), Proceedings of the ESF Strategic Workshop on Follow-ups across discourse domains: a cross-cultural exploration of their form and function (S. 86-107). Würzburg: University of Würzburg.

Gruber, H. (2012). Funktionale Pragmatik und Systemisch Funktionale Linguistik. Ein Vergleich. in Kritische Diskursanalyse und Funktionale Pragmatik (S. 19-47). Unknown publisher.

Gruber, H., Rheindorf, M., & Huemer, B. (2012). Improving Students’ Academic Writing: The Results of two Empirical Projects. in Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research (S. 145-149). Unknown publisher.

Gruber, H. (2012). The Acamic Writing Research Group at the University of Vienna. in Profiles of Academic Writing in Many Places (S. 79-93). Unknown publisher.

Gruber, H. (2011): Wissenschaftliches Schreiben. In: Habscheid, Stefan (Hrsg.): "Textsorten und sprachliche Handlungsmuster. Linguistische Typologien der Kommunikation". Berlin: de Gruyter.

Gruber, H. (2011): The pragmatics of listserv communication. In: Herring, Susan, Stein, Dieter & Tuija Virtanen (eds): Handbook of Pragmatics. The Pragmatics of Computer-Mediated Communication. Berlin: de Gruyter.

Gruber, H. (2010): Modelle des wissenschaftlichen Schreibens: ein Überblick über zentrale Ansätze und Theorien. In: Saxalber, Annemarie & Ursula Esterl (Hrsg.): Schreibprozess begleiten. Vom schulischen zum universitären Schreiben. Innsbruck: Studienverlag (IDE extra, Nr. 17): 17-40.

Gruber, H. (2008a) Specific genre features of new mass media. In: Wodak, Ruth & Koller, Veronika (eds): Handbook of Communication in the Public Sphere. (Berlin: Mouton de Gruyter) pp. 363-381.

Gruber, H. (2008b): Schreiben – leicht gemacht? Eine Bestandsaufnahme sozial- und geisteswissenschaftlicher Schreibratgeber im deutschsprachigen Raum. Fachsprache 2008, 1-2, 56-75. (gem. m. B. Huemer und M. Rheindorf).

Gruber, H. (2008c). Analyzing communication in the New Media. In: Wodak, Ruth & Michal Krzyzanowski (eds): Discourse analysis for social scientists. A textbook. Houndmills: Palgrave, pp 54-77.

Gruber, H. (2008d): Two Views on Text Structure: Using Rhetorical Structure Theory and Register & Genre Theory In Improving Students’ Academic Writing. Odense Working Papers in Language and Communication. Vol. 29, pp. 332-365 (available at: www.sdu.dk/~/media/Files/Om_SDU/Institutter/ISK/Forskningspublikationer/OWPLC/Nr29/Helmut%20Gruber%20%20%20Birgit%20Huemer.ashx) . (gem. m. B. Huemer).

Gruber, H. (2007a): Students’ Academic Writing at two Austrian Universities. In: Gruber/ Doleschal (Hrsg): Wissenschaftliches Schreiben abseits des englischen Mainstreams/ Academic Writing in Languages Other than English. Frankfurt/ Main et al.: Peter Lang Verlag: 82-104. (gem. mit M. Rheindorf)

Gruber, H. (2007b): Rhetorical Structure Theory and Text Analysis. in: Gruber/ Kaltenbacher/ Muntigl (Hrsg.): Empirieorientierte Ansätze der Diskursanalyse im Vergleich. Frankfurt/ Main et al.: Peter Lang Verlag, 51-89.

Gruber, H. (2007c): Wissenschaftskulturen und studentisches Schreiben: Die Ergebnisse einer diskursanalytischen Studie. In: Doleschal, Ursula/ Hoffmann, Edgar & Tilmann Reuther (Hrsg.): Sprache und Diskurs in Wirtschaft und Gesellschaft. Frankfurt/ Main et al.: Peter Lang Verlag, 43-61.

Gruber, H. (2006a): Rhetorical Structure Theory and quality assessment of students’ texts. Information Design Journal & Document Design, 14/2, 114-129.

Gruber, H. (2006b): Ein linguistisch orientiertes Schreibtraining für junge Wirtschaftswissen-schafterInnen. In: Kissling, W./ Perko, G. (Hrsg): Wissenschaftliches Schreiben im Studium. Innsbruck: Studienverlag, 113-125.

Gruber, H. (2006c): The lexical dimension of (written) genres. A study of Austrian University students’ term papers. In: Sica, G. (ed): Open Problems in Linguistics and Lexicography. Monza: Polimetrica International Scientific Publisher, 97-123.

Gruber, H., Muntigl, P., Reisigl, M., Rheindorf, M., Wetschanow, K., Czinglar, Ch. (2006d): Genre, Habitus und wissenschaftliches Schreiben. Münster: LIT Verlag.

Gruber, H. (2005a): WirtschaftswissenschafterInnen und JuristInnen lernen schreiben: Wissenstransfer zwischen Sprachwissenschaft und JungassistentInnen der Wiener Wirtschaftsuniversität am Beispiel eines Schreibtrainings. In: Antos, G./ Wichter, S. (Hrsg): Wissenstransfer durch Sprache als gesellschaftliches Problem. Frankfurt/ Main: Peter Lang Verlag, 91-103.

Gruber, H. (2005b): Generic and rhetorical structures: two sides of the same coin? In: Gruber, H./ Muntigl, P. (Hrsg.) (2005): Approaches to Genre. Berlin: de Gruyter (Special issue of “Folia Linguistica”, Folia Linguistica XXXIX/ 1-2), 75-115. (gem. m. P. Muntigl).

Gruber, H. (2005c): Introduction: Approaches to Genre. In: Gruber, H./ Muntigl, P. (Hrsg.) (2005): Approaches to Genre. Berlin: de Gruyter (Special issue of “Folia Linguistica”, Folia Linguistica XXXIX/ 1-2), 1-19. (gem. m. P. Muntigl).

back